Łodygowice: Udzielenie kredytu długoterminowego w wysokości 2 712 759 zł
Numer ogłoszenia: 103710 - 2013; data zamieszczenia: 14.03.2013
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU – usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Urząd Gminy Łodygowice , ul. Piłsudskiego 75, 34-325 Łodygowice, woj. śląskie, tel. 33 863 05 18, faks 33 863 05 01.

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Udzielenie kredytu długoterminowego w wysokości 2 712 759 zł.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Udzielenie kredytu długoterminowego w wysokości 2 712 759 zł, z przeznaczeniem na: - finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Łodygowice w wysokości 155 822,00 zł - spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu pożyczek i kredytów w wysokości 2 556 937,00 zł..

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 66.11.30.00-5.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.

II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 31.12.2013.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Nie dotyczy

III.2) ZALICZKI

·         Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

·         III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

o    Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeśli wykonawca oświadczy, że jest uprawniony do wykonywania czynności bankowych zgodnie z odpowiednimi przepisami. Na potwierdzenie spełniania tego warunku wykonawcy złożą oświadczenie, stanowiące załącznik nr 2 do SIWZ.

·         III.3.2) Wiedza i doświadczenie

Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

o    Zamawiający nie wyznacza szczegółowego warunku w tym zakresie.

·         III.3.3) Potencjał techniczny

Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

o    Zamawiający nie wyznacza szczegółowego warunku w tym zakresie.

·         III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

o    Zamawiający nie wyznacza szczegółowego warunku w tym zakresie.

·         III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

o    Zamawiający nie wyznacza szczegółowego warunku w tym zakresie.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

·         III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

·         III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

·         oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia

·         aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy

·         III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

·         nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

Oświadczenie o spełnianiu warunków, oświadczenie z art. 26 ust. 2d, formularz ofertowy wraz z arkuszem symulacyjnym z wyliczeniem kosztów kredytu, podpisane istotne postanowienia przyszłej umowy,

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: nie

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.lodygowice.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Gminy Łodygowice, ul. Piłsudskiego 75, 34-325 Łodygowice.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 25.03.2013 godzina 09:00, miejsce: Urząd Gminy Łodygowice, ul. Piłsudskiego 75, 34-325 Łodygowice, Biuro Obsługi Klienta.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Nie dotyczy.

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

                                                                                                                 Wójt Gminy

                                                                                                                                                      Andrzej Pitera

SIWZ

 

Załącznik nr 1 – Formularz ofertowy

 

Załącznik nr 2 – Oświadczenie o spełnieniu warunków  udziału w postępowaniu

 

Załącznik nr 3 – Oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu

 

Załącznik nr 4 – Istotne postanowienia przyszłej umowy

 

Załącznik nr 5 – Harmonogram spłat kapitału

 

Załącznik nr 6 – Oświadczenie z art. 26 ust. 2 d

 

Załącznik nr 7 - Dokumenty stanowiące podstawę wszczęcia postępowania o udzielenie kredytu oraz zaświadczenia, uchwały, sprawozdania, opinie w zakresie budżetu Gminy Łodygowice

Uchwała nr XXII/240/2012 z dnia 28 grudnia 2012 roku Rady Gminy Łodygowice w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Łodygowice na rok 2013

          tabela nr 1tabela nr 2tabela nr 3tabela nr 3atabela nr 4tabela nr 5tabela nr 6tabela nr 7, tabela nr 8tabela nr 9tabela nr 10załącznik nr 1załącznik nr 2

 

Uchwała nr XXII/241/2012 z dnia 28 grudnia 2012 roku Rady Gminy Łodygowice w sprawie uchwalenia

Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Łodygowice na lata 2013 – 2028

załączni nr 1, załącznik nr 2

 

Opinia RIO o przedłożonym przez Wójta Gminy Łodygowice projekcie uchwały budżetowej na 2013 rok wraz z uzasadnieniem i materiałami informacyjnymi

 

Opinia o możliwości sfinansowania deficytu w kwocie 977 694,81 zł przedstawionego w projekcie uchwały budżetowej Gminy Łodygowice na 2013 r.

 

Opinia o przedłożonym przez Wójta Gminy Łodygowice projekcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej

 

Opinia o prawidłowości planowanej kwoty długu Gminy Łodygowice, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań.

 

Zarządzenie nr 18/FN/2013 Wójta Gminy Łodygowice w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu

 

Wniosek do RIO o/Katowice o wydanie opinii o możliwości zaciągnięcia kredytu długoterminowego

 

Pozytywna opinia RIO o możliwości spłaty kredytu na kwotę 2 712 759,00 zł

 

Zaświadczenie o wyborze Wójta Gminy Łodygowice

 

Uchwała w sprawie powołania Skarbnika Gminy Łodygowice

 

Potwierdzenie nadania numeru NIP

 

Zaświadczenie o numerze REGON

 

Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek

ZUS, US Gmina, US Urząd Gminy

 

Sprawozdania RB-27S, RB-28S, RB-NDS, RB-Z za 2010 r.

 

Opinia RIO o wykonaniu budżetu gminy Łodygowice za 2010 r.

 

Sprawozdania RB-27S, RB-28S, RB-NDS, RB-Z za 2011 r.

 

Opinia RIO o wykonaniu budżetu gminy Łodygowice za 2011 r.

 

Sprawozdania RB-27S, RB-28S, RB-NDS, RB-Z za 2012 r.

 

Rb-34S roczne za 2012 rok

 

Rb-N na koniec IV kw. 2012 roku

 

Informacja o kredytach i pożyczkach

 

Informacja o posiadanych akcjach i udziałach

 

Informacja o posiadanych zobowiązaniach

 

Łodygowice, dn. 19 marca 2013 r.

RIP-ZP/01/2013

Uwaga!! Wykonawcy zadali pytania!!

Dotyczy: Udzielenie kredytu długoterminowego w wysokości 2 712 759 zł”, Zamawiający Gmina Łodygowice

W oparciu o art.  38 ust.1 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych (t.j. Dz. U. 2010, nr 113; poz. 759 ze zm.), Zamawiający udziela odpowiedzi na następujące pytania: 

1. W związku z zawartą w SIWZ informacją o złożeniu oświadczenia o poddaniu się egzekucji zgodnie z art. 97 Prawa bankowego prosimy o informację czy na oświadczeniu o poddaniu się egzekucji zostanie złożona kontrasygnata skarbnika.

TAK.

2. W związku z zawartym w SIWZ zastrzeżeniem możliwości zmiany terminów i kwot spłat (nie dotyczy wcześniejszej spłaty) – prosimy  o informację czy dopuszczają Państwo następujący zapis w umowie kredytowej: „Wysokość i termin spłaty kredytu/raty kredytu mogą być, w szczególnie uzasadnionym przypadku, zmienione, w drodze aneksu do umowy, na pisemny wniosek kredytobiorcy złożony wraz z odpowiednim uzasadnieniem na 14 dni przed terminem płatności raty kapitałowej. Oznaczony czas przesunięcia raty kapitałowej nie może wykraczać poza okres 1 roku kalendarzowego w poszczególnych latach kredytowania. Rata kapitałowa, której termin spłaty został przesunięty, wchodzi w skład niespłaconej części kapitału i jest oprocentowana na zasadach określonych w umowie kredytu. ”,

Jeżeli nie dopuszczają Państwo powyższego zapisu to prosimy o propozycji analogicznego zapisu.

Zamawiający nie dopuszcza powyższego zapisu i pozostawia zapis:

Kredytobiorca zastrzega sobie prawo do prolongaty spłaty kapitału w ramach poszczególnych rat. O wysokości prolongowanej kwoty kapitału i nowym terminie jej spłaty, Kredytobiorca poinformuje Bank najpóźniej na 14 dni przed terminem, w którym przypadałaby płatność raty kapitałowej, gdyby nie była ona prolongowana.

W przypadku prolongaty spłaty kapitału wnioskowanej przez Kredytobiorcę, Bank nie będzie pobierał jakiejkolwiek dodatkowej prowizji, ani żadnych innych opłat, oprócz należnych bankowi odsetek od zadłużenia. Prolongata nie wpłynie na wydłużenie okresu kredytowania.

3. Prosimy o informację czy na Państwa rachunkach w bankach ciążą zajęcia egzekucyjne. Jeżeli tak to prosimy o podanie kwoty zajęć egzekucyjnych (w tys. PLN).

NIE.

4. Prosimy o informację czy posiadają Państwo zaległe zobowiązania w bankach. Jeżeli tak to prosimy o podanie kwoty zaległych zobowiązań w bankach (w tys. PLN).

NIE.

5. Prosimy o informację czy w ciągu ostatnich 18 miesięcy w JST prowadzony był program naprawczy w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

NIE.

6. Prosimy o informację czy w ciągu ostatnich 36 miesięcy były prowadzone wobec Państwa za pośrednictwem komornika sądowego działania windykacyjne zadłużenia w bankach.

NIE.

7. Prosimy o informację czy posiadają Państwo zaległe zobowiązania wobec ZUS lub US. Jeżeli tak to prosimy o podanie kwoty zaległych zobowiązań wobec ZUS i US (w tys. PLN).

NIE.

8. Prosimy o informację czy w ciągu ostatnich dwóch lat została podjęta uchwała o nieudzieleniu absolutorium organowi wykonawczemu reprezentującemu Państwa jednostkę (wójt / burmistrz / prezydent, zarząd powiatu, zarząd województwa).

NIE.

9. Prosimy o informację dotyczącą następujących pozycji długu JST wg stanu planowanego na koniec bieżącego roku budżetowego:

- wartość zobowiązania ogółem, wg tytułów dłużnych – 18 419 tys. zł.

- wartość nominalna wymagalnych zobowiązań z tyt. poręczeń i gwarancji – 0 zł.

- wartość nominalna niewymagalnych zobowiązań z tyt. poręczeń i gwarancji – 11 724 tys. zł.

- wartość kredytów i pożyczek związanych z realizacją programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ist.1 pkt.2 UoFP z budżetu państwa – 0 zł.

- wartość kredytów i pożyczek związanych z realizacją programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ist.1 pkt.2 UoFP z innych źródeł (w tys. PLN) – 0 zł.

10. Prosimy o przedstawienie informacji o dofinansowaniach ze środków UE zadań realizowanych przez Państwa (wydatki majątkowe) w ramach budżetu roku bieżącego z podziałem na:

- wartość zawartych umów – 2 644 tys. zł.

- w tym, wartość środków przewidzianych zgodnie z tymi umowami do wypłaty w bieżącym roku budżetowym  – 2 515 tys. zł.

- wartość złożonych wniosków, dla których nie uzyskano jeszcze decyzji – 278 tys. zł.

- w tym, wartość środków przewidzianych zgodnie z tymi wnioskami do wypłaty w bieżącym roku budżetowym – 96 tys. zł

11. Prosimy o informację, czy w ciągu ostatnich 2 lat budżetowych zdarzyło się, że JST musiała zwrócić środki uzyskane z UE z powodu nie wywiązania się z zapisów umowy dofinansowania. Jeżeli tak to prosimy o podanie kwoty środków zwróconych w ciągu pełnych ostatnich dwóch lat budżetowych (w tys. PLN)

NIE.

12. Prosimy o wyjaśnienie głównych przyczyn spadku wartości wydatków bieżących planowanych do uzyskania w roku 2013 w stosunku do poniesionych w roku 2012. Dynamika/wartość pozycji wg stanu za ostatni zakończony kwartał - 2013/2012 wzrost o 11,83%.

Wydatki bieżące poniesione w 2012 r. są 1% wyższe od wydatków planowanych na 2013 r., a więc planowana kwota jest porównywalna do poprzedniego okresu.

13. Czy Zamawiający wyraża zgodę żeby pisemna dyspozycja w sprawie uruchomienia transzy kredytu była składana w Banku na 2 dni wcześniej przed planowanym uruchomieniem transzy kredytu.

TAK

14. Czy do obliczenia ceny kredytu należy przyjąć 365 dni w każdym roku  (rok przestępny = 365 dni).

TAK

15. W celu porównywalności ofert prosimy o potwierdzenie czy do obliczenia ceny oferty należy przyjąć WIBOR 1M z dnia 28.02.2013r. i jest to wartość 3,80%?

TAK

16. W nawiązaniu do zapisu figurującego w części II pkt 3 ppkt 3.8. w brzmieniu: „Zabezpieczeniem kredytu będzie weksel własny in blanco z wystawienia Zamawiającego wraz z deklaracją wekslową. itd………..” prosimy o modyfikację zapisu figurującego w Załączniku nr 4 do SIWZ pn. Istotne postanowienia przyszłej umowy   w § 6 ust. 1 z:

„Prawne zabezpieczenie udzielonego kredytu stanowi: weksel własny in blanco” na:

„Prawne zabezpieczenie udzielonego kredytu stanowi: weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową ”

§6 pkt 1 załącznika nr 4 do SIWZ otrzymuje brzmienie:

„Prawne zabezpieczenie udzielonego kredytu stanowi: weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową”.

17. Prosimy o potwierdzenie, że Załącznik Nr 4 do SIWZ zawiera jedynie istotne postanowienia przyszłej umowy, które mają zostać wprowadzone do ostatecznej treści umowy. Umowa ta po rozstrzygnięciu przetargu będzie sporządzona przez wybranego Wykonawcę na wzorze umowy obowiązującym w Banku, który będzie uwzględniał istotne postanowienia z Załącznika nr 4 do SIWZ rozszerzone o postanowienia, których nie zawierał Załącznik nr 4 do SIWZ.

TAK.

18. Uprzejmie prosimy o dostarczenie następujących dokumentów:

Sprawozdanie  Rb N za IV kw. 2011r. w załączeniu do niniejszej odpowiedzi.

Zmiany uchwały budżetowej na 2013r. wraz z załącznikami w załączeniu do niniejszej odpowiedzi.

Ostatnią zmianę WPF wraz z załącznikami w załączeniu do niniejszej odpowiedzi.

Opinia RIO w sprawie wykonania budżetu za 2012 rok – jest wydawana dopiero po złożeniu sprawozdania, które się składa do 31.03.2013 r.

Wykaz zaangażowani Klienta - w załączeniu do niniejszej odpowiedzi.

19. W związku z pytaniami do SIWZ i brakiem dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia oceny sytuacji finansowo-ekonomicznej Zamawiającego, zwracamy się z prośbą o wydłużenie terminu składania ofert do dnia 28.03.2013 r.

Zamawiający informuje, ze nie wyraża zgody na wydłużenie terminu składania ofert.

20. Prosimy o informację o stanie mienia komunalnego, prosimy o najbardziej aktualne dane.

W załączeniu do niniejszej odpowiedzi informacja o stanie mienia wg stanu na 31.12.2011 r. Informacja za 2012 r. jest sporządzana do 31.03.2013 r. 

Powyższe wyjaśnienia stają się integralną częścią Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.

Uchwała nr XXIII/272/2013 Rady Gminy Łodygowice z dnia 5 marca 2013 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2013 rok

załącznik nr 1, tabela nr 3, tabela nr 3a, tabela nr 4, tabela nr 5, tabela nr 6, tabela nr 7, tabela nr 9

Uchwała nr XXIII/273/2013 Rady Gminy Łodygowice z dnia 5 marca 2013 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Łodygowice na lata 2013-2028

Informacja o stanie mienia, wykaz zaangażowań klienta, Rb-N za 2011

 

Łodygowice, dn. 20 marca 2013 r.

RIP-ZP/01/2013

Uwaga!! Wykonawcy zadali pytania!!

Dotyczy: Udzielenie kredytu długoterminowego w wysokości 2 712 759 zł”, Zamawiający Gmina Łodygowice

W oparciu o art.  38 ust.1 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych (t.j. Dz. U. 2010, nr 113; poz. 759 ze zm.), Zamawiający udziela odpowiedzi na następujące pytania: 

1. Czy Skarbnik Gminy złoży kontrasygnatę na oświadczeniu o poddaniu się egzekucji?

Odpowiedź na powyższe pytanie znajduje się na stronie internetowej Zamawiającego we wcześniejszych odpowiedziach.

2. Czy Zamawiający potwierdza, że prolongata kredytu (pkt 3 ppkt 3.9 SIWZ) odbywać się będzie z zachowaniem spłat zadeklarowanym w danym roku?

NIE

3. Prosimy o potwierdzenie, iż do wyliczenia ceny oferty należy zastosować harmonogram stanowiący załącznik nr 5 do SIWZ.

TAK

4. Czy Zamawiający dopuszcza by „Istotne postanowienia przyszłej umowy” stanowiące załącznik nr 4 do SIWZ zostały włączone do treści umowy kredytowej stosowanej w Banku XXXXX?

W załączniku nr 4, o którym mowa powyżej nie zostały uwzględnione m.in. informacje o:

- ostatecznym terminie wykorzystania kredytu (Rozdz. II pkt 2 ppkt 3.2 SIWZ)

- harmonogramie spłaty kredytu – ilość rat, ich wysokość i ostateczny termin spłaty

- bieżącej spłacie odsetek (Rozdz. II pkt 3, ppkt 3.7 SIWZ)

- wysokości i sposobie naliczania i pobierania odsetek od zadłużenia przeterminowanego

- zabezpieczeniu kredytu w formie weksla in blanco wraz z deklaracją wekslowa i oświadczeniem o poddaniu się egzekucji (Rozdz. II pkt 2, ppkt 3.8 SIWZ).


TAK

5. Proszę o wyjaśnienie tematu karencji w spłacie kapitału. Zgodnie ze SIWZ punkt 3.1:

Karencja kapitału obejmuje okres od podpisania umowy do dnia 31.01.2014 r.

Okres spłaty przewidziano również od dnia 31.01.2014 r.

Czy w związku z powyższym karencja w spłacie kapitału nie powinna być do dnia 30.01.2014 r.?

TAK. Karencja w spłacie kapitału powinna być do dnia 30.01.2014 r.

§4 pkt 4 załącznika nr 4 do SIWZ otrzymuje brzmienie:

„4. Ustala się okres karencji do 30.01.2014 w spłacie kredytu”.

Powyższe wyjaśnienia stają się integralną częścią Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.

 

 

Łodygowice, dn. 20 marca 2013 r.

RIP-ZP/01/2013 

Uwaga!! Wykonawcy zadali pytania!!

Dotyczy: Udzielenie kredytu długoterminowego w wysokości 2 712 759 zł”, Zamawiający Gmina Łodygowice

W oparciu o art.  38 ust.1 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych (t.j. Dz. U. 2010, nr 113; poz. 759 ze zm.), Zamawiający udziela odpowiedzi na następujące pytania: 

1. Proszę o wyjaśnienie:

& 1 ust. 5 i & 3 ust.3 Istotnych Postanowień Przyszłej Umowy są wzajemnie sprzeczne.  & 1 ust.5 zastrzega na rzecz Kredytobiorcy prawo prolongaty spłaty raty kapitału o czym tylko powiadamia Bank co oznacza, że prawo decyzji odnośnie tej kwestii należy do Kredytobiorcy on sam we własnym zakresie o niej decyduje, jest to jednostronne uprawnienie Kredytobiorcy. W & 3 ust.3 jest natomiast mowa o możliwości przesunięcia spłaty raty kredytu za zgodą Kredytodawcy.  Wzajemnie te regulacje się wykluczają, nie mogą obowiązywać równocześnie, bo albo jest to jednostronne prawo Kredytobiorcy, które wykonuje jedynie powiadamiając Bank albo wymagana jest na prolongatę zgoda banku.

§3 ust. 3 załącznika nr 4 do SIWZ – Istotne postanowienia przyszłej umowy - zostaje wykreślony.

2. Proszę o wyjaśnienie:

W & 11 Istotnych Postanowień Przyszłej Umowy  mowa o zmianach do umowy kredytu i tym  , że aneks zmieniający nie może być sprzeczny z art. 144 ust.1 ustawy o zamówieniach publicznych.
W aktualnym brzmieniu art. 144 ustawy o zamówieniach publicznych zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy chyba, że zamawiający przewidział możliwość zmiany w SIWZ oraz określił warunki takiej zmiany.  Tu SIWZ i zał. nr 4 nie przewiduje ani zmiany umowy ani nie określa warunków zmiany umowy poza przesunięciem terminu spłaty raty kredytu . W efekcie więc  zmiana nie będzie dopuszczalna za wyjątkiem ew. przesunięcia terminu spłaty rat.

Zamawiającym nie przewiduje istotnych zmian umowy w stosunku do treści oferty na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy. Zapis §11 odnosi się do zmian nieistotnych a wymagających aneksu, przykładowo: zmiana nr konta na który ma  będzie przekazywana kwota kredytu.

3. Nawiązując do odpowiedzi z dnia 19.03.2013 r. i załączonej uchwały XXIII/273/2013 Rady Gminy Łodygowice z dnia 5 marca 2013 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Łodygowice na lata 2013-2028 uprzejmie prosimy o podanie udziału Gminy Łodygowice we wspólnej inwestycji współfinansowanej pożyczką zaciągniętą przez Związek Międzygminny ds. Ekologii w Żywcu w dniu 23.01.2013 r. oraz przedstawienie dokumentu, z  którego ten udział wynika.

Odpowiedź w załączniku do niniejszego pisma.

Powyższe wyjaśnienia stają się integralną częścią Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.

Informacja o zaciągnięciu zobowiązania

Załącznik 4 - Istotne postanowienia przyszłej umowy

 

 

Łodygowice, dn. 21 marca 2013 r.

RIP-ZP/01/2013

Uwaga!! Wykonawcy zadali pytania!!

Dotyczy: Udzielenie kredytu długoterminowego w wysokości 2 712 759 zł”, Zamawiający Gmina Łodygowice

W oparciu o art.  38 ust.1 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych (t.j. Dz. U. 2010, nr 113; poz. 759 ze zm.), Zamawiający udziela odpowiedzi na następujące pytania: 

Bank działając na podstawie art. 181 ust. 1 ustawy prawo zamówień publicznych, zwanej dalej ustawą informuję Zamawiającego o niezgodnym z ustawą oraz ustawą z  dnia 29.08.1997 r. prawo bankowe postanowień Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia na udzielenie Gminie kredytu długoterminowego w wysokości 2 712 759 zł numer sprawy RIP-ZP/01/2013 zwanej dalej SIWZ:

§1 ust. 5 Istotnych postanowień przyszłej umowy zastrzega możliwość jednostronnego odraczania przez Zamawiającego terminu spłaty kredytu przez spłatę kapitału w ratach i terminach innych niż określone w umowie kredytu.

W związku z powyższym wnosimy o zmianę postanowień Specyfikacji istotnych warunków zamówienia przez zamieszczenie zapisów, że zmiana terminów polegająca na przedłużeniu spłaty rat kredytu, bez wydłużenia okresu kredytowania, wymaga każdorazowo zgody Banku i podpisania przez obie strony aneksu do umowy kredytu.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 69 ust. 1 prawa bankowego przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel, a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz zapłaty prowizji od udzielonego kredytu. Umowa kredytu powinna być zawarta na piśmie i określać powinna między innymi zasadny i termin spłaty kredytu. Ponadto do umowy kredytu jako umowy cywilnoprawnej stosuje się przepisy kodeksu cywilnego. Warunkiem przedłużenia spłaty rat kredytu wymaga zgody kredytodawcy, który nie powinien wyrażać zgody na przedłużenie spłat bez badania zdolności kredytowej kredytobiorcy. Zgodnie z art. 75 prawa bankowego w przypadku niedotrzymania przez kredytobiorcę warunków udzielenia kredytu albo w razie utraty przez kredytobiorcę zdolności kredytowej bank może obniżyć kwotę przyznanego kredytu albo wypowiedzieć umowę kredytu. Zastrzeganie jednostronnie przez kredytobiorcę zmiany terminu spłaty kredytu bez zgody banku narusza przepisy prawa bankowego. Powyższe zmiany naruszają zdaniem Banku także art. 144 ustawy prawo zamówień publicznych. Z tych względów zmiana SIWZ jest konieczna, gdyż zawarcie umowy na podstawie obecnego tekstu SIWZ doprowadzi do nieważności umowy kredytu.

Pkt II ust. 3 pkt 3.9 SIWZ  oraz §1 ust. 5 załącznika nr 4 do SIWZ otrzymują brzmienie:

Kredytobiorca zastrzega sobie prawo do prolongaty spłaty kapitału w ramach poszczególnych rat za zgodą Kredytodawcy i po podpisaniu stosownego aneksu do umowy. O wysokości prolongowanej kwoty kapitału i nowym terminie jej spłaty, Kredytobiorca poinformuje Bank najpóźniej na 14 dni przed terminem, w którym przypadałaby płatność raty kapitałowej, gdyby nie była ona prolongowana.

W przypadku prolongaty spłaty kapitału wnioskowanej przez Kredytobiorcę, Bank nie będzie pobierał jakiejkolwiek dodatkowej prowizji, ani żadnych innych opłat, oprócz należnych bankowi odsetek od zadłużenia. Prolongata nie wpłynie na wydłużenie okresu kredytowania.

W załączeniu do niniejszego pisma załącznik nr 4 do SIWZ w aktualnym brzmieniu.

Powyższe wyjaśnienia stają się integralną częścią Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.

 

Załącznik 4 - Istotne postanowienia przyszłej umowy - aktualne brzmienie

 

Łodygowice, dn. 26 marca 2013 r.

RIP-ZP/01/2013

 

 

Zawiadomienie o unieważnieniu postępowania

 

Dotyczy: : Udzielenie kredytu długoterminowego w wysokości 2 712 759 zł”, Zamawiający Gmina Łodygowice

 Zamawiający informuje na podstawie art. 93 ust. 3 pkt 2 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, ze zm.) o unieważnieniu postępowania o udzielenie ww. zamówienia. 

 

UZASADNIENIE PRAWNE

 Postępowanie zostaje unieważnione na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, ze zm.), gdyż jest obarczone wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.

 

UZASADNIENIE FAKTYCZNE

W dniu 25 marca 2013 r. o godz. 9.00 miało miejsce jawne otwarcie ofert (w którym uczestniczyli przedstawiciele wykonawców), podczas którego Komisja Przetargowa  podała liczbę złożonych ofert – 7. Po zakończeniu sesji otwarcia ofert Biuro Obsługi Klienta Zamawiającego, przyjmujące oferty, poinformowało Komisję o omyłkowym nieprzekazaniu jeszcze jednej prawidłowo złożonej oferty, która wpłynęła do Zamawiającego w dniu 22.03.2013 r.

Z uwagi na fakt, że jedna z ofert złożonych prawidłowo omyłkowo nie został otwarta przez Zamawiającego doszło do naruszenia przepisów ustawy PZP.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy PZP otwarcie ofert jest jawne i następuje bezpośrednio po upływie terminu do ich składania. Wynikająca z art. 86 ust. 2 ustawy PZP zasada jawności stanowi jedną z fundamentalnych zasad prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Ponieważ czynności publicznego otwarcia ofert nie można powtórzyć, gdyż jest to czynność faktyczna a nie prawna, stwierdzić należy, że w analizowanej sytuacji zaistniał obiektywny brak możliwości wyboru najkorzystniejszej oferty, gdyż naruszenie przepisu art. 86 ust. 2 ustawy PZP wpływa na wynik postępowania.

Za niewłaściwe działanie Zamawiającego należałoby zatem uznać dalsze kontynuowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jedynie z udziałem ofert otwartych podczas posiedzenia komisji przetargowej, poświęconego publicznemu otwarciu ofert. Również pominięcie oferty złożonej w terminie, prawidłowo oznakowanej a jedynie z powodów błędów organizacyjnych Zamawiającego nie otwartej w trakcie publicznego otwarcia ofert, byłoby naruszeniem zasad równego traktowania Wykonawców.

Dalsze prowadzenie postępowania w konsekwencji albo stanowiłoby pominięcie faktu prawidłowo złożonej oferty i podania ceny ofertowej przez wykonawcę albo, gdyby Zamawiający podjął decyzję o otwarciu ww. oferty, naruszałoby interes pozostałych uczestników postepowania. W każdym przypadku jednak postępowanie Zamawiającego prowadziłoby do naruszenia art. 86 ust. 2 ustawy PZP oraz art. 7 ust. 1 oraz ust. 3 i art. 8 ust. 1 PZP, czy to z punktu widzenia wykonawców, których oferty zostały otwarte, czy też z punktu widzenia wykonawcy, którego ofertę pominął Zamawiający.

W konsekwencji w danym stanie faktycznym wada jest wadą nieusuwalną powodującą obiektywną niemożność dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty a tym samym, wywiera tak istotny wpływ na umowę, że postępowanie jest obarczone niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.

W związku z powyższym Zamawiający zobligowany jest do unieważnienia postępowania zgodnie z dyspozycją art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy PZP.

Wobec powyższego w przedstawionym stanie faktycznym postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zostało unieważnione.

Zamawiający jednocześnie przeprasza za zaistniałą sytuację wszystkich Wykonawców, którzy złożyli oferty i informuje, że nie odstępuje od realizacji zamówienia i planuje powtórzenie postępowania w możliwie najkrótszym terminie.

 

Otrzymują:

1. Bank Polska Kasa Opieki S.A. ul. Grzybowska 53/57, 00-950 Warszawa II Śląskie Centrum Korporacyjne w    Bielsku-Białej, ul. Dmowskiego 16, 43-300 Bielsko-Biała

2. Bank Spółdzielczy w Żywcu, 34-300 Żywiec ul. Rynek 23

3. ING Bank Śląski S.A. Centrum Bankowości Korporacyjnej w Bielsku-Białej, ul. 1 Maja 15, 43-300 Bielsko-Biała

4. Bank Gospodarstwa Krajowego w Warszawie Oddział w Katowicach, ul. Podchorążych 1, 40-043 Katowice

5. Beskidzki Bank Spółdzielczy Oddział w Bielska-Białej, ul. Komorowicka 272, 43-346 Bielsko-Biała

6. Nordea Bank Polska S.A. ul. Kielecka 2, 81-303 Gdynia

7. Getin Noble Bank S.A. ul. Domaniewska 39, 02-672 Warszawa

8. Bank Spółdzielczy w Skawinie, 32-050 Skawina, ul. Rynek 19

 

                                                                                                     Wójt Gminy

                                                                                                     Andrzej Pitera

 

Informacje o dokumencie:

[Liczba odsłon: 3244587]

przewiń do góry